Методичні
рекомендації щодо проведення
ІІ
етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з фізики
у 2015‑2016
навчальному році
Основною метою та завданнями ІІ
етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з фізики є:
·
стимулювання творчого самовдосконалення учнівської молоді;
·
пропаганда наукових знань, підвищення інтересу до поглибленого вивчення фізики;
·
виявлення, розвиток у школярів творчих здібностей і зацікавленості
науково-дослідною діяльністю;
- формування складу команд для
участі в ІІІ етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з фізики.
У ІІ
(районному) етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з фізики у 2015‑2016 навчальному
році беруть участь учні 7-11
класів.
ІІ етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з фізики відбудеться 28 листопада 2015 року.
На виконання учнями завдань відводиться
3 астрономічні години.
Комплект
олімпіадних завдань охоплює вивчений учнями матеріал з різних розділів курсу
фізики відповідно до навчальної програми за попередні роки навчання та з розділів,
тем, які учні повинні були опанувати на протязі першого семестру.
Під час
виконання завдань учні мають продемонструвати знання теоретичного матеріалу,
уміння аналізувати фiзичну проблему (або описувати фiзичну ситуацію),
здійснювати пошук математичної моделi розв’язку, реалiзовувати розв’язок і
аналiз одержаних результатiв, експериментальні вміння та дослiдницькi навички,
уміння планувати невеликі експериментальні дослідження, робити узагальнення й
висновки.
Комплект завдань для кожної паралелі містить 5
задач. Поряд з умовою задачі подана максимальна кількість балів, яку учень може
одержати за її розв’язання.
Усі необхідні дані для розв’язування задач
подані в умовах задач, тому учням не дозволяється користуватись додатковою
літературою (посібниками, довідниками тощо). Для виконання обчислень можна
використовувати калькулятори.
Журі олімпіади оцінює
записи, подані в чистовику. Чернетки не перевіряються. Правильна відповідь,
наведена без обґрунтування або отримана з неправильних міркувань, не
враховується. Якщо завдання виконано не повністю, то етапи його виконання
оцінюються відповідно до розроблених журі критеріїв.
При перевірці робіт потрібно враховувати, що
деякі завдання можуть мати декілька шляхів розв’язання. Не допускається зняття
балів за «поганий почерк».
Перевірка
робіт здійснюється журі відповідно до стандартної методики оцінювання виконання
завдань (максимальна кількість балів ставиться за повне правильне розв’язання.
Оцінюючи виконання завдання, слід урахувати наступне: чи наведено правильний
розв’язок; у правильному розв’язку є невеликі недоліки, які в цілому не
впливають на розв’язок; розв’язок у цілому правильний, але містить суттєві
математичні помилки; знайдено розв’язок одного з двох можливих випадків; є
розуміння фізики явища, але розв’язок фрагментарний, отримати відповідь
неможливо; є окремі рівняння, що відповідають суті завдання, але розв’язок
помилковий або відсутній; розв’язок неправильний або відсутній. Слід також
ураховувати повноту пояснень у ході розв’язання.
Остаточні критерії оцінювання завдань, у яких відображені
певні «кроки» розв’язування кожного завдання, обговорюються і затверджуються на
засіданні жури по кожній паралелі окремо після попередньої перевірки певної
кількості робіт.
У випадку неправильного розв’язку необхідно знаходити й
відмічати помилку, яка до нього призвела. Це дозволяє точніше оцінити правильну
частину розв’язку та заощадити час.
Для якісної підготовки до ІІ етапу олімпіади
з фізики необхідно:
1. Здійснювати індивідуальну підготовку
учнів-членів команди.
2. Повторити
навчальний матеріал, вивчений у попередніх класах.
3.
Опрацювати з учнями завдання ІІ етапу олімпіади
попередніх років.
4. Проводити
тренінги з розв’язання подібних завдань. Можна використовувати завдання, які
пропонуються на сайті Всеукраїнського фізичного
конкурсу «Левеня» www.levenia.com.ua.
5. Бажано використовувати навчальний посібник
«1001 задача з фізики» (Гельфгат І.М., Генденштейн Л.Є., Кирик Л.А.)
видавництва «Гімназія», 2010; навчальне видання «Вопросы и задачи по физике»
(Тарасов Л.В., Тарасова А.Н.), Москва: «Высшая школа», 1990; видання
«Экспериментальные физические задачи на смекалку» Ланге В.Н., Москва:
«Наука», 1985; збірник «Задачи по физике с анализом их решения» Савченко Н.Е.,
Москва: «Наука», 1986; «Збірник задач «Левеня» (2010 – 2015)» (упорядник
Алексейчук В.І.), Львів: «Каменяр», 2012.
Учасники
олімпіад повинні суворо дотримуватися вимог їх проведення, норм і правил
техніки безпеки, виконувати рішення оргкомітету і журі, виявляти бережливість у
використанні обладнання, приладів, інструментів. У разі порушення цих вимог спільним рішенням
оргкомітету та журі вони можуть бути усунуті від змагань та дискваліфіковані.
Перед початком олімпіад проводяться
інструктажі щодо порядку і умов проведення. Виконання завдань організовується
окремо для учнів кожної паралелі класів. Кожна з груп працює в окремих
аудиторіях, по
одному учню за партою.
Категорично забороняється користуватися мобільними
телефонами та іншими засобами зв’язку.
Немає коментарів:
Дописати коментар